woensdag 17 september 2008

Gorilla's






Waar kan je beter de Gorilla's bekijken dan in de Apenheul?
Er zijn natuurlijk andere dierenparken waar je ze kan bekijken. Denk maar eens aan Blijdorp in Rotterdam of 't Gaja park in Kerkrade. Maar de groep in de Apenheul vind ik toch wel het mooist.
Een paar weken geleden ben ik er weer geweest, samen met dochter Esther. Wij gaan als het even kan elk jaar samen naar een dierenpark en maken daar een gezellig dagje uit van.
Voor ons samen was het ons 3e bezoek aan de Apenheul, het was heel gezellig, maar toch kwamen we er een beetje met een kater uit.
We waren nog niet binnen of we werden zonder dat we er erg in hadden naar de eerste presentatie gestuurd. en hadden we daar zin in , nee dus. Maar ja terug konden we niet want het hek ging achter ons dicht.
Toen we eindelijk weer door konden lopen viel ons op dat er overal zo verschrikkelijk veel borden staan. Zo zonde, want de omgeving is er heel erg mooi en ik vind dat heel storend.
Al gauw stonden we midden in een volgende presentatie, maar daar zijn we eigenlijk weg gevlucht. Het gebied van de doodshoofdaapjes is ook helemaal veranderd en daar telden we een stuk of 5 mensen die iedereen in de gaten stonden te houden , of ze stonden de aapjes in de gaten te houden dat weet ik zo niet.
Overal waar we kwamen stond personeel . Het zal wel bedoeld zijn om iedereen die het wil uitleg te geven, maar wij kregen het gevoel dat we verschrikkelijk in de gaten werden gehouden.
Als klap op de vuurpijl stonden we opeens bij de presentatie van de Gorilla's. Ik weet het, het is niet verplicht maar we hebben al die borden gevolgd en ja dan kom je er vanzelf terecht.
In heel veel dierenparken krijg je die presentaties steeds vaker. Ook hier bij ons in Emmen. Onder het mom van de bezoeker wil dat graag. Of wij laten de bezoekers zien hoe wij de dieren trainen voor bv. een dierenarts bezoek.
Jammer maar ik denk daar anders over. Voor mij is het niet meer of minder dan gewoon een show.
Voor mijn gevoel gaan we hier steeds meer Amerika achterna. Het is geen geheim meer dat er parken zijn die hun mensen op hun uiterlijk uitkiezen speciaal voor die presentatie's.
Mensen met jaren lange ervaring, soms wel meer dan 25 jaar, worden van hun werkplek afgehaald omdat deze plotseling niet meer geschikt voor hen is. Hun plek wordt ingenomen door mensen die net hun h.b.o. opleiding hebben afgerond. Ach soms is het niet meer te volgen allemaal.
Ja en zo kom je van de Gorilla's opeens bij deze preek.
Morgen nog wat leuks uit de Apenheul.


©Els

8 opmerkingen:

Chris zei

En precies dit zijn voor mij reden genoeg de grote dierentuinen links liggen te laten en mijn aandacht op de kleine dierenparken te leggen.
Bovendien vind ik de entreeprijzen onbeschoft hoog!
Nee, ik hou het bij de kleine, en de duitse, dierenparken. Dat betekend redelijke prijzen èn zelfstandig rond lopen waar je zelf maar wil.

mieke zei

Op de derde foto is dus duidelijk te zien dat wij twee het zijn.
Dus als ik het goed begrijp, kun je over een paar jaar niet meer gaan en staan in een dierentuin waar je zelf wil?
Nou dat zou wat zijn zeg, Ik betaal er goed geld voor, dus moet ik ook kunnen beslissen of ik die tentoonstelling meemaak of niet....toch???

Anoniem zei

Ik vind de foto's GEWELDIG!
Wou dat ik dat zo kon.
Het is idd jammer dat alles steeds meer georganiseerd moet, steeds meer regeltjes, steeds meer bordjes enz....het is veel leuker zelf te ontdekken. Maar denk ook dat mensen het er zelf een beetje naar maken door met minder begeleiding en controle er vaak een zooitje van te maken en geen respect te tonen voor de dieren of hun omgeving.

Anoniem zei

Ondanks alle min of meer verplichte routes en presentaties heb je er een ongedwongen fotoserie van weten te maken.
Ik vind deze apen zo indrukwekkend en toch, als je ze met zo'n jong in de weer ziet, zijn ze heel vertederend.
Prachtige foto's, Els.

Anoniem zei

Nou, van die presentaties wist ik dus niet. Goed dat je het verteld; dat soort dingen hou ik dus ook niet van.
Ennuh....blijf aub doorgaan met preken!! (en met fotograferen ;-)).

Anoniem zei

hee mams...
het was een erg gezellig dagje maar wat een info borden. zoveel borden dat je de aapjes helemaal voorbij loopt en zo een presentatie in wordt gelokt :)
volgende x artis???

Anoniem zei

Is hier toch nog niet zoveel.
Heb er ook een hekel aan, ik hoef al die informatie niet opdat momnet, zoek ik later wel op;-)
Wat ik wel weer leuk vind, dat ze met de zeehonden bv zo aan het spelen zijn tijdens het voeren denk ik, was zo leuk om te zien.
Maar daar was verder geen uitleg bij.
Als ik iets te vragen heb en zie iemand vraag ik het wel,maar met ee gezelschap mee in een rondje apenheul, nee niks voor mij.
Ben er trouwens al heel lang niet meer geweest en je foto's bekeken te hebben, moeten we dat toch weer eens doen.
Leuke gorilla's wat een beesten hè.
Groetjes

Anoniem zei

Ik ben een beetje geschrokken van je verslag.
Als ik ergens naar toe ga, ook tijdens het bezoek aan een bedrijf, dan wil ik daar vrij kunnen rondlopen. Als ik wat wens te weten dan benader ik daar de aanwezige medewerk(st)ers voor.
Je foto's zijn geweldig mooi!