woensdag 5 maart 2008

Kijkje achter de schermen.

Vandaag hadden we een rondleiding achter de schermen. We begonnen in het Afrika huis, daar werd ons van alles verteld over de slangen en de krokodillen door Harm.
Dit was Harm's laatste ronleiding, want hij gaat genieten van zijn pensioen.
De dieren zullen hem missen. Wij ook denk ik , want zolang ik me kan herinneren werkt Harm al in de dierentuin.
Na het Afrikahuis waren de nachtverblijven van de ringstaartmaki's aan de beurt en daar stond Herma op ons te wachten.
Er zat een klein groepje binnen . Die gaan binnenkort verhuizen, de rest was buiten.
Dit is het nachtverblijf van de tijger. Daar gaf Klaas de rondleiding. Klaas loopt stage bij de tijgers en hij deed het voor de eerste keer. Kon hij mooi oefenen op ons.
Alles zit gelukkig goed op slot. Je moet er niet aan denken wat er gebeurd als er een tijger ontsnapt. Er is eens 1 ontsnapt, maar dat was een collega met een tijgerpakkie aan , dat was met een b.h.v. oefening. Het was een hele grote oefening met alles erop en eraan. Er deed van alles mee, de brandweer, ambulance's en hele schoolklassen die voor publiek speelden. De "tijger"is gepakt achter de Hema in het centrum en daar door de schietploeg neergeschoten.
Als je hier aan trekt wandelen de tijgers naar binnen, niet doen dus.

Want hun tanden zijn niet mis.
Van de tijgers naar de Olifanten. Daar deed Wibo zijn verhaal.
Dit doet me ergens aan denken. Het jongste Olifantje heet Anan-Da.
Dat betekend, zoon van de grootste. Dit zijn trouwens de pubers die aan het oefenen zijn. Ze zullen dit jaar moeten vertrekken voor ze hun zussen of tantes gaan dekken. In de natuur worden de jongens gewoon de groep uit gegooid.
In de Olifanten stal staan dikke muren waar je je achter kan verstoppen als er iets mis gaat.

Alle muren en hekken zijn er dik.

Toen Radza het mannetje hier pas was heeft hij de hele olifanten stal verkend en gesloopt.
2 Rijen t.l. lampen hebben dit niet overleefd. Rechts bovenin de foto zie je net een stukje raam waar je als bezoeker door kunt kijken naar de stal.


De gang naar het buiten verblijf. Eigenlijk zijn die dikke "vlucht"muren niet meer nodig , want de verzorgers komen niet meer in contact met de Olifanten, omdat dat gewoon te gevaarlijk is.
Het zal niet de eerste keer zijn dat een dierenverzorger gewond raakt na een tikje van de olifant.
De laatste keer dat het in het nieuws was, is er een verzorger overleden. Dat was in Engeland geloof ik. Ook dat gebeurde vaker.

Daarna nog even naar de haaien. Als iemand mij nog eens kan vertellen hoe je een vis goed op de foto zet zou ik daar heel blij mee zijn, want dat lukt me nog steeds niet.

Ik kan me nog herinneren dat een paar jaar geleden de verzorgers nog in duikerspakken naar beneden gingen het water in om de ramen schoon te maken. Deze netten hielden de haaien op afstand. Dat mag nu niet meer.Hoe het nu gaat weet ik niet. Ik zat weer eens niet op te letten, ik had het veel te druk met , hoe krijg ik een haai op de foto.
Hierna waren de rondleidingen nog niet afgelopen maar ik ben er stiekum tussen uit geknepen.
Het was intussen al half twee.



©Els

19 opmerkingen:

Monique zei

Gewoon een onderwaterbehuizing voor je camera kopen en gezellig met die haai meezwemmen! ;) Vond het een hartstikke leuke rondleiding met mooi foto's, die wel weer vragen oproept b.v. waarom hebben de verzorgers geen contact meer met de olifanten? Afstandbediening? Ik kan me zo indenken dat jullie nog lang niet van Harm af zijn, die zal toch zeker dagelijks even komen kijken of het goed gaat met zijn schatjes!

Els zei

Ik heb het erbij geschreven hoor, misschien is het nu wat duidelijker.

Anoniem zei

Ik ben stomverbaasd, halverwege er tussenuit geknepen bij zo'n rondleiding???
Joh, het is zo interessant daar laat je toch alles voor schieten.
Vooral om te kijken welke veiligheidsmaatregelen er zo allemaal genomen zijn. Wat je nu gezien en gekiekt hebt, prachtig!

mieke zei

Waarom ga je nou weg joh als er een rondleiding is.
Je hebt er hele mooie plaatjes bijgekregen.
Maar, ik begrijp het al, je komt er zo ook op die plekjes, ook zonder leiding.
Wat de vis fotograferen betreft, naar de Aldi gaan en vissticks fotograferen.
Dan hebbie ze er ook op:-))))))

Anoniem zei

Wat een heerlijk verslag, vond het hartstikke leuk met je mee te lopen.

curieuzeneuzemosterdpot zei

ik heb genoten van je rondleiding, els!!

heel leerrijk, dit log!

hoe je een haai goed op foto krijgt??
ik kom 'm niet zo vaak tegen, dus dat probleem ken ik niet. :-)
heb je de functie 'onderwater' op je camera al 'ns uitgetest? anders zou ik het niet weten??

Anoniem zei

vragen of hij poseren wil natuurlijk ;)))))
de tralies en sloten staan mooi symbool hoe je dus apies kan gaan kijken ;)

Anoniem zei

"Jongens, wie gaat er mee naar de dierentuin?"

Het is altijd leuk in de dierentuin
Je ligt in een deuk, in de dierentuin
Je geniet er voor tien, er is zoveel te zien
En nog leerzaam bovendien

refr.:
Wij gaan naar de dierentuin, wij gaan naar de dierentuin
Wij gaan naar de dierentuin, met Andre van Duin

Bij de apen is 't een dolle boel
Want die trekken altijd zo'n gekke smoel
Maar wat ligt daar heel stil, kijk maar in 't kikkerdril
Bah, dat is een krokodil

refr.

En de olifanten, wat zijn ze groot
Doen hun slurf omhoog voor een olienoot
Alle zeehonden gaan op hun voorpoten staan
Kijk, daar zwemt een pelikaan

refr.(2x)
© R.M.Sherman R.B.Sherman Andre van Duin
Pràchtig serietje zette je hier neer!

Anoniem zei

Hele interessante rondleiding.
Zo zie je ook eens hoe het er achter de schermen aan toe gaat.

Anoniem zei

Wat leuk dat we met je mee mogen kijken !!
Zo zie je het eens van een heel andere kant ...en heel leerzaam lijkt mij ...Maar had je dit al eens vaker gedaan ..../...om dat je halverwege er tussenuit bent geknepen ?
Ik zou de rest ook willen zien !
Fijne donderdag voor jou
groeten Sophia

Anoniem zei

Mooie rondleiding is dit!
Misschien krijg je geen goeie haaienplaatjes, omdat het raam niet meer wordt gelapt..;-))))En dat blauwe licht zal ook niet meehelpen....er zit bij mij wel een 'aquarium' stand op de camera, maar heb het nog nooit uitgeprobeerd.

Anoniem zei

Dit is een interessant kijkje achter de schermen het leek wel of ik er zelf bij was en dan het abrupte afbreken van zo iets interessants daar kan ik met mijn pet niet bij. Goede uitleg met goede foto's.
Bep

Anoniem zei

Heerlijk zo’n rondleiding, je krijgt dan wel veel te zien zeg, hahahaha en wij ook.
De muren bij de olifanten, liet je mooi zien hoe dik de muren zijn.
Ik dacht gelijk, of staat er ook een Chinese muur dan ga ik er nog niet in.
Maar die haai heb je mooi gekiekt, heng je daar boven het water?
GEWELDIG!!!!!!! gekiekt

Anoniem zei

Ha Els wat een mooie rondleiding hadden jullie daar.
Je laat ons lekker meegenieten zo hebben wij ook een kijkje achter de schermen.
Mooie serie heb je er van gemaakt. Groetjes Tinie

Anoniem zei

Els je heb het leuk neer geschreven.
Maar je gaat met zoiets er toch niet vandoor. Hoe lang duurde bij jullie de rondleiding. In Blijdorp een dik ander half uur. Als het water blauwig door zeewater) en het glas (een beetje bol) niet mee werken krijg je het zelden goed. Ook de verlichting is niet altijd voor een foto goed. Nel Kl.

Els zei

De rondleiding begon s morgens om 10 uur en was om een uurtje of 3 afgelopen s middags.Het was speciaal bedoeld voor nieuwe medewerkers, maar mijn colega en ik mochten mee omdat we nooit eerder de kans gekregen hadden om aan deze dag mee te doen.
Het is heel leuk om mee te lopen, maar als je er al zo vaak komt word het een beetje, ja wat zal ik zeggen,dan weet je het allemaal wel.
Dit voorjaar of deze zomer wil ik in mijn ééntje achter de schermen foto s maken. Dat is een beetje rustiger. Groetjes Els

Anoniem zei

Ik heb genoten van je rondleiding. Cent in het bakkie gedaan ook... :))

Anoniem zei

Mooi hoor zo'n rondleiding en een kijkje achter de schermen. Mooie foto's heb je ervan gemaakt. Je verhaal was heel duidelijk. De foto's van de haaien valt niet mee,
ik heb het ook een keer geprobeerd.
Als ik het nu weer zou doen, probeerde ik eens met de witbalans te spelen. Jullie een fijn weekend gewenst

Anoniem zei

Dank voor je felicitatie! Leuk, die rondleiding. Een kijkje achter de schermen is geweldig hé? Het heeft vanancht weer een beetje gesneeuwd maar de lente komt eraan!!! Natje xxx