vrijdag 7 maart 2008

Russische sprookjes in het Groninger museum

Nicolai Roerich,
Olieverf op doek.

Nicolai Vasnetsov. Bezoekers van overzee.


Victor Vasnetsov. Ivan de Tsarenzoon op de grijze wolf. 1889
Victor Vasnetsov. Aljonoesjka. 1881
Victor Vasnetsov. De oude bard Bajan. 1910

Elena Polanova. Illustratie bij het sprookje "De kleine Filipko"
Opa maakt een houten pop. Aquarel ca 1890
-------------------------------------------------------------------------------------------------

MODERNE KUNST

Lidy Jacobs. Geinspireerd door een religieus schilderij van de Meester van de Virgio inter Vergines uit 1490. Op dit schilderij wordt Maria met kindje Jezus omringd door 4 vrouwelijke heiligen. Barbara, Ursela, Chatarina en Cecilia. Het inspireerde Jacobs tot een "altaar stuk"met konijnen van zachte stoffen waarvan de geslachtsdelen nadrukkelijk zijn weergegeven. De tegenstelling tussen erothiek en kinderlijke onschuld is een steeds terugkerend thema in haar werk. 2005


Marga Weimans. The power of the dreams. 2006

Marc qiunn. Sphinx. 2005. Voor dit sculptuur heeft Kate Moss geposeerd.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
ANTIEK BRONZEN MEESTERWERKEN UIT HET SHANGHAI MUSEUM

7e eeuw V.C


Alle stukken stonden tussen witte vitrage s wat best zorgt voor een vreemd sfeertje.
Omdat je in het museum geen flitslicht mag gebruiken en er veel lampen boven de schilderijen hangen was het heel moeilijk om vooral de schilderijen van de sprookjes helemaal op de foto te krijgen zonder dat de lampen te zien zijn. Daarom maar kleine stukken van de schilderijen.


©Els

14 opmerkingen:

Anoniem zei

hoi Elsie

Ben je alweer een beetje over het gordijnendoolhof heen,hopelijk droom je er niet van(ha ha)
Gezellig he vanmiddag.Jan heeft de foto,s ook gezien gaat zeker heen volgende week

groetjes mje museumvriendin

curieuzeneuzemosterdpot zei

je foto's zijn prachtig, els!

ik kan heerlijk wegdromen met de russische schilderijen! ieder plaatje heeft zijn eigen verhaal!

heel mooi!!

Chris zei

Ondanks alle obstakels heb je ze toch mooi op de foto gekregen!

mieke zei

Hartstikke mooi Els.
Het valt me mee dat je überhaubt fotograveren mocht.
Meestal mag dat niet in een muzeum.

Anoniem zei

ziet er fraai uit !!
en je hebt er iets mooi's van gemaakt zonder flits , schitterende foto's ....';)
dan zou ik men zuidwester maar meenemen als ik jou was ,
storm fliepsen is ook mooi ;))

Anoniem zei

Dus jij bent al geweest. Dit staat bij hoog op mijn nog-te-doen lijstje. Aan de foto's te zien, is het schitterend!

Anoniem zei

Mooie foto van mooie kunst, en ik wens je ook een fijn weekend.
En met regen kan je ook nog wel iets leuks bedenken hoor... lol..

Anoniem zei

Wauw! wat heb je dat prachtig gefotografeerd. Het helpt natuurlijk dat zo'n museum zijn kunstvoorwerpen zelf al heel mooi uitlicht, maar niettemin heb jij het er heel mooi opstaan. Kon zo uit een kunstcatalogus komen. Wat jammer dat Groningen voor ons zo ver weg is. Maar als ik ooit in de buurt kom, ga ik er zeker heen.

Anoniem zei

Ik heb de aankondigingen overal gezien. Russische sprookjes, wat een prachtige werken! Heb als kind eindeloos sprookjes uit allerlei windstreken gelezen. Mar die Russische zijn toch wel een verhaal apart! Waarom is die tentoonstelling nou weer zo ver weg? Fijn weekend Els!

Anoniem zei

Je hebt het sfeertje tussen de vitrages mooi weten te vangen. De eerste schilderijen zijn niet mijn smaak, maar de modernere dingen wel net als de sculptuur.

Anoniem zei

Ik heb genoten van je foto's vooral de schilderijen spreken mij aan, maar dat komt natuurlijk omdat ik zelf ook schilder.
Wij hebben gisteren een ronleiding gehad in Paleis Soesdijk. Daar hingen ook prachtige schilderijen. Dat is ook de moeite waard om daar te gaan kijken.
Fijne avond groetjes Tinie

Anoniem zei

Ja ...ik was er ook he .....
Mooi om nu bij jou weer beelden ervan terug te zien
Mooie foto's Els !
Groeten Sophia

Anoniem zei

Leuk Els om hier alvast even
kennis te maken met het Groninger Museum. Wij gaan binnenkort ook, heb voor mijn verjaardag toeganskaarten gekregen voor Groningen én voor Assen! Dus nog heel veel moois tegoed!!

Groetjes,
beuzeblaadje

Anoniem zei

Hoi Els
Wat een prachtige serie kunst hen je hier neergezet. Echt van genoten hoor.